close

ddc0e8483c8993467e1d5795abdb03f1.jpg

 

 

(若要體驗這首歌所傳達的情感,在Saturday Night Live的這個現場就不可錯過)

 

 

 

一首完完全全的鋼琴ballad,一個Lorde從未接觸過的領域,靈感來自於某次在計程車上聽到Riri的Higher

很好地表達了分手之後,那種絕望、孤獨的感覺...

一個Lorde從小到大未曾經歷過的感覺

但這,卻也是成長的路上必經的障礙之一...

 

I’m really proud of this bit of songwriting. I feel like I got somewhere they hadn’t been before, which is always a nice feeling as a songwriter. It’s interesting because I had this realization that because of my lifestyle and what I do for work there’s going to be a point with every single person around me where I’m gonna be a tax on them in some way. If it is having to give up a little portion of their privacy or their life becoming more difficult or whatever. It was just this moment of sadness and I remember it so vividly.

I was in this cab alone listening to “Higher” by Rihanna because ANTI had just come out. And I had a little cry and I was just like, “It’s always going to be this way, at some point with everyone it’s going to be this way.” But the song kind of ended up turning into a bit of a protective talismans for me. I was like, you know what, I’m always gonna have myself so I have to really nurture this relationship and feel good about hanging out with myself and loving myself. And the tone of the melody, the way it kind of falls around, it’s almost like it’s kind of drunk or it sort of leans around, it’s got this hip-hop cadence to it.----Lorde

 

"對於這首歌的創作,我很引以為傲,因為之前從未有過這樣的感覺,而身為一名創作歌手來說,這一直都是很棒的感覺! 因為我總算了解到:自己所經歷的生活及所從事的工作,很可能會對我身邊的人造成一些負擔。但如果...要我把他們的私人生活從我的創作之中給拿掉,這無疑是件困難的事,因為在我的記憶中,那些悲傷的時刻都是那麼的清晰深刻...

當時Rihanna的ANTI才剛發行,而我一個人坐計程車,聽著這張專輯中的"Higher"。聽著聽著便落下淚來,那就像是:「總是會經歷到這些事情的,人們在某一些時刻都會去經歷到這樣的事...」,但這首歌最後卻變得有點像是我的一種...帶保護性的護身符吧,我就像是:你猜怎麼著? 我總是得自己照顧自己,所以我會從這段感情中獲得養分,然後就是好好享受獨自外出的時光,並好好地愛自己...那旋律之中的音色,以及琴音落下來的感覺,幾乎營造出一種喝醉的飄飄然氛圍,也讓這首歌有一種嘻哈音樂的節奏感。"------Lorde

 

縱然她能以近乎冰冷的語氣嘲諷周遭的人,但當自己也終於親身遇到了之後

那又會是甚麼樣的感受呢?  是不是那些人也會以其人之道還治其身?

 

在這樣的情況之下,我們更不能失去對自己的信念與愛

不論以甚麼樣的方式,都必須讓自己堅強起來,開創一個嶄新的人生!

 

算是Lorde好友兼大姊的泰勒,給Clean寫了這麼一段隱藏訊息,個人覺得挺符合Lorde這首歌的意境:

 

She lost him, but she found herself. And somehow that was everything.

她雖失去了他,卻找回了自己,而這,就代表了一切。

 

----------------------------------------------------------------------------------

Liability   你的負擔

 

One, two

 

一、二…

 

Baby really hurt me, crying in the taxi

He don't wanna know me

Says he made the big mistake of dancing in my storm

Says it was poison

So I guess I'll go home into the arms of the girl that I love

The only love I haven't screwed up

She's so hard to please but she's a forest fire

I do my best to meet her demands, play at romance

We slow dance in the living room, but all that a stranger would see

Is one girl swaying alone, stroking her cheek

 

寶貝啊,你真的傷到我的心了

讓我只能在計程車裡暗自哭泣

 

他根本,不想多去了解我這個人

並說:「我犯的最大錯誤,就是捲進妳的暴風圈之中…」

還說:「我們這段愛情,根本就是一罐毒藥…」

 

所以我回到家中,張開雙手擁向…那個我深愛的她

那份我還沒失手毀掉的愛情

 

但是…她很難哄,就如同森林中的熊熊烈火一般

我費盡心力,只為達到她的要求,甚至不惜耍點浪漫…

 

在客廳,我們緩緩踩著舞步,但外面的人只會看到…

一名女孩獨自搖擺著身軀,手指笨拙地從她臉頰上滑下

 

They say, "You're a little much for me, you're a liability

You're a little much for me"

So they pull back, make other plans

I understand, I'm a liability

Get you wild, make you leave

I'm a little much for e-a-na-na-na, everyone

 

人們會說:「你對我來說太過沉重,就像是一個無謂的負擔…」

「而我,沒有辦法忍受這些…」

 

所以他們害怕地退縮回去,轉而尋找下一個”她”…

 

我懂了,原來我就是那個”負擔”

那個[把你逼到發瘋,讓你只想脫手]的”負擔”…

 

原來我對每個人來說…都是一個負擔嗎?

 

 

The truth is I am a toy that people enjoy

'Til all of the tricks don't work anymore

And then they are bored of me

I know that it's exciting running through the night

But every perfect summer's eating me alive until you're gone

Better on my own

 

而事實就是:我是個人人都愛玩的玩具

但等到上面的機關都被玩壞、沒有任何樂趣之後…

就再也不是了…

 

我知道,自己還是會期待那種沒天沒夜的狂歡

但你離開之後,那些記憶中的美好夏天

卻反過來想要把我生吞下去…

 

所以,自己一個人獨處還好過點

 

 

They say, "You're a little much for me, you're a liability

You're a little much for me"

So they pull back, make other plans

I understand, I'm a liability

Get you wild, make you leave

I'm a little much for e-a-na-na-na, everyone

 

 

然而他們還是會說:

「你對我來說太過沉重,就像是一個無謂的負擔…」

「而我,沒有辦法忍受這些…」

 

所以他們害怕地退縮回去,轉而尋找下一個”她”…

 

我懂了,原來我就是那個”負擔”

那個[把你逼到發瘋,讓你只想脫手]的”負擔”…

 

原來我對每個人來說…都是一個負擔嗎?

 

 

They're gonna watch me disappear into the sun

You're all gonna watch me disappear into the sun

 

他們將…眼睜睜看著我的身影,隱沒在陽光之中

而你也將看著我的身影,漸漸地…消失在那一頭的夕陽底下…

 

------------------------------------------------------------------------------

Melodrama專輯、歌詞解析:

1. Green Light

2. Sober

3. Homemade Dynamite

4. The Louvre

5. Liability

6. Hard Feelings/Loveless

7. Sober II (Melodrama)

8. Writer in the Dark

9. Supercut

10. Liability (Reprise)

11. Perfect Places

 

 

arrow
arrow

    David 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()