close

treacherous_cover__taylor_swift__by_sapatoverde-d5q1bye.jpg

 

 

 

“I wrote ‘Treacherous’ with Dan Wilson, and we came up with a way to say, you know, ‘This is dangerous and I realize that I might get hurt if I go through with this, if I move forward with you. But… but I want to.’ You know? It’s like that kind of conflicted feeling of it being a risk every time you fall in love — especially with certain types of people [laughs].
That was a song that I’m really proud of, because it’s got this bridge that sounds like a second chorus. It’s got all these big vocals, and it’s kind of the intensity of that moment when you’re deciding to let yourself fall in love with someone.”  ------Taylor on inspirations for writing "Treacherous".

 

 

Treacherous是我跟Dan Wilson合寫的一首歌曲,我們當初的想法是:"愛上一個人是危險難測的,即便我清楚知道,仍決意鋌而走險,與他繼續相愛...但這樣可能就會受到傷害,但...我就愛這樣。"  這就像是當妳不顧危險地墜入愛河一樣,那樣矛盾的感覺,尤其是當我愛上某些人的時候(笑)。

這首歌的bridge(橋段)背後有宏大的合聲相襯,讓它聽起來有如第二段副歌一般,也表達出當妳下定決心要愛上某個人時,那種強烈的情緒,所以我很以此為傲。 

----- 泰勒談到關於創作"Treacherous"的靈感

 

其實treacherous這字的定義

很好地解釋了泰勒本身的愛情觀:

1.  因欺騙或背叛而生的罪惡感

2.  隱藏起來的、不可預測的危險

 

早在和CH PR拆夥之後

我就曾懷疑:是不是泰勒檯面上的男友都只是為了遮掩私底下無數的"禁忌關係"

在看過網上八卦及和抖森"分手"後,這種感覺更強烈了

但不管她天生就喜歡女生,或是後天被其他人"掰彎",都不會影響我對她的欣賞和喜愛。

 

cuz...you can want who you want.

 

題外話:我有時會把這字看成treasurous(如珍寶般的) lol

 

*泰勒於某次訪問提過,這首歌跟將要出現的I Knew You Were Trouble有著前因後果關係

即這首歌跟Trouble寫的是同一人。

*這人是花到不行,但又相當有才華的John Mayer。

*所以Red當中牽涉的人物還真多...若算上John Mayer總共至少5人...

-------------------------------------------------------------------------------

 

Treacherous  "險峻的愛"

(隱藏訊息: Won't stop till it's over  勇往直前)

 

Put your lips close to mine

As long as they don't touch

Out of focus, eye to eye

Till the gravity's too much

And I'll do anything you say if you say it with your hands

And I'd be smart to walk away, but you're quicksand

 

你我雙脣,緊緊靠在一起

長長久久,才肯鬆口

 

雙眼對視,視線逐漸模糊

直到地心引力將我們分離

 

若你說:手牽的越緊,我們的愛就越緊密

我也會不顧代價,來守護它

 

但你就如流沙般瞬息萬變

而我,也就會識相地放開手…

 

This slope is treacherous

This path is reckless

This slope is treacherous

And I, I, I like it

 

這樣的愛情,如峭壁般陡峻

但我,不顧一切,逆風而上

 

就算前方充滿著未知

但我就愛這樣子,鋌而走險

 

I can't decide if it's a choice

Getting swept away

I hear the sound of my own voice

Asking you to stay

And all we are is skin and bone trained to get along

Forever going with the flow, but you're friction

 

因為他,就如一陣旋風,將我刮走

究竟,這是我自己的選擇,還是美麗的意外?

 

此時,我自己心裡出現一個聲音

它給了我答案:照妳的感覺走吧!

 

我們之間,就如同皮膚跟骨頭般,必須嘗試相處

冀望這段關係能細水長流、長長久久

但你跟我,總有一些摩擦

 

This slope is treacherous

This path is reckless

This slope is treacherous

And I, I, I like it

 

這樣的愛情,如峭壁般陡峻

但我,不顧一切,逆風而上

 

就算前方充滿著未知

但我就愛這樣子,鋌而走險

 

Two headlights shine through the sleepless night

And I will get you, and get you alone

Your name has echoed through my mind

And I just think you should, think you should know

That nothing safe is worth the drive

And I would follow you, follow you home...

I'll follow you, follow you home...

 

但我將離你、離你而去!

兩頭車燈,一起駛向這無盡的夜晚…

 

但我想讓你、讓你了解…

你的名字,始終縈繞在我的腦海中…

 

而我將追隨你、陪伴著你

就算危險,這段路途我也要堅持下去

 

我將和你一起、一起邁向我們的歸宿!

 

This hope is treacherous

This daydream is dangerous

This hope is treacherous

I, I, I... I, I, I... I, I, I...

 

這樣的冀望,如同身在陡坡

這樣的夢想,如同風中殘燭

 

就算前方危險難測

但我….

 

Two headlights shine through the sleepless night

And I will get you, and get you alone

Your name has echoed through my mind

And I just think you should, think you should know

That nothing safe is worth the drive and I will

Follow you, follow you home...

I'll follow you, follow you home...

I'll follow you, follow you home...

I'll follow you, follow you home...

 

但我將離你、離你而去!

兩頭車燈,一起駛向這無盡的夜晚…

 

但我想讓你、讓你了解…

你的名字,始終縈繞在我的腦海中…

 

而我將追隨你、陪伴著你

就算危險,這段路途我也要堅持下去

 

我將和你一起、一起邁向我們的歸宿!

 

This slope is treacherous

I, I, I like it

 

我的愛情,如峭壁般崎嶇難行

但我…就愛這樣。

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Red專輯全翻譯/解析

 

1. State of Grace

2. Red

3. Treacherous

4. I Knew You Were Trouble

5. All Too Well

6. 22

7. I Almost Do

8. We Are Never Ever Getting Back Together

9. Stay Stay Stay

10. The Last Time

11. Holy Ground

12. Sad Beautiful Tragic

13. The Lucky One

14. Everything Has Changed

15. Starlight

16. Begin Again

17. The Moment I Knew

18. Come Back…Be Here

19. Girl at Home

arrow
arrow

    David 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()